sobota 26. března 2011

Kterak jsem se stal knihoběžníkem

Ten nápad se mi zalíbil hned, jak jsem se o něm poprvé dozvěděl z krátké zprávičky na Twitteru. Udělat si z veřejného prostoru jednu velkou knihovnu, kde se budou trochu konspirativně vyměňovat stovky knih, jejichž pohyb bude možné sledovat na internetu. To není vůbec špatný nápad. Hned jsem si řekl, že se také zapojím. Navštívil jsem stránky www.knihobeznik.sk a poměrně s překvapením jsem nalezl profesionálně připravený projekt s lákavým obsahem. Však aby taky ne, jak jsem později zjistil, celý projekt má pod záštitou velký internetový obchod Martinus.sk a na Slovensku, odkud pochází, má knihobežník řady fanoušků i registrovaných členů.

A jak se člověk stane knihoběžníkem? Zcela jednoduše. Na uvedených stránkách postačí krátká registrace, kde uvedete základní identifikační údaje. Poté si na zobrazené mapě vyhledáte volné knihy a pokud je vám některá nablízku a měli byste o knihu zájem, stačí si pro ni dojít na uvedené místo. Knihy jsou označeny několika identifikačními údaji. Je zde číslo a heslo knihy. Vrchní desky každé knihy jsou polepeny samolepkou knihoběžníka, aby nemohlo dojít k záměně s něčí domácí knihovnou. To umožňuje knihu schovat například i ve veřejných knihovnách nebo v knihkupectvích, což je dle mého velice vhodné, protože kniha alespoň netrpí povětrnostními vlivy a má společnost. Knihy venku jsou uloženy a zalepeny v euroobalech, které je tak chrání před deštěm. Na předsádce každé knihy je dále vlepena samolepka s krátkou informací o projektu s identifikačním číslem knihy a s heslem. Pokud tedy naleznete knihu, stačí zadat její číslo a heslo a rázem se připíše na váš účet a označí se jako čtená. A po přečtení ji stačí opět schovat na příhodné místo, které sami vyberete a na mapě knihoběžníka zadáte s údaji potřebnými k nalezení. No a pokud budete mít chuť, můžete připsat i pár řádků, kam všude se s vámi kniha dostala. Píšete tak na chvíli příběh knihy samotné. U každé knihy je seznam čtenářů, kterým se dostala do rukou, počet kilometrů, které mezi čtenáři urazila a její stav, jestli je právě čtená, nebo volná.

Knihy se od 19.8.2010, kdy byl projekt spuštěn, podívaly již do pěti světadílů, dohromady nacestovaly 151 038 km (rekord přitom drží kniha s 31 849 km) a registrovaných knihoběžníků je 2186. Malé zklamání může čekat české zájemce o knihoběžníka, na mapě v Česku se prozatím objevují knihy pouze v Brně a v Praze. O rozšíření se ale můžete postarat sami, k přidání knihy stačí zaslat žádost na stránkách projektu a za pár dní vám zdarma poštou ze Slovenska dorazí potřebné samolepky.

Rozhodl jsem se, že také obohatím knižní fond knihoběžníka a vybral jsem celkem zajímavý titul Snílci od spisovatele Gilberta Adaira, který napsal i scénář ke stejnojmennému filmu. Obsah knihy si můžete přečíst zde: www.goo.gl/p1IBu . Plusem bylo i to, že mě kniha v Levných knihách nepřišla ani na dvacet korun a její rozsah není také nijak velký, rychle se čte a snadno se i schová. Knihu jsem si přečetl, napsal komentář na databazeknih.cz a již jsem vymýšlel, kam knihu ukryji. Dalo to chvíli přemýšlení, chtěl jsem vybrat místo příhodné pro knihu, ale zároveň místo, významné i pro mne. Původní plán umístit knihu na zadní stranu plakátovací plochy u letního kina v Jablonci mi nevyšel, teď na jaře, když není zeleň, by na knihu bylo vidět z ulice. A tak jsem zvolil místo jiné, u gymnázia Dr. Randy, kam jsem chodil čtyři roky do školy. Přesné místo naleznete na stránkách knihobežníka pod kolonkou mapa. Protože není projekt v Čechách příliš známý, napsal jsem pár řádků na facebook a na twitter a vše jsem nezbytně zdokumentoval i těmito řádky. Proto jestli vás to alespoň trochu nalákalo, vzhůru do terénu pro nějakou knihu a připište jí tak kousek příběhu.

Žádné komentáře:

Okomentovat