pondělí 30. března 2009

Febiofest se opět vydařil

Měl jsem malinko obavy, přeci jenom krize je krize a postihla už více míst, k tomu určité zprávy v médiích o tom, že vše není tak super jako loni... Ale obavy byly neopodstatněné. I přes finanční krizi a i přes nepřízeň České televize, která, jak již bývá v naší české kotlině zvykem, přeci nebude podporovat úspěšné, a proto pro letošek rozvázala s Febiofestem spolupráci, se mezinárodní festival filmu, televize a videa vydařil. Skoro všechna představení byla již předem vyprodána, mnoho filmů doprovázela diskuze s tvůrci a samostatnou kapitolou je Music festival, který zaplnil celé třetí podlaží podzemních garáží.
Při počtu na dvě stě filmů je nemožné, aby člověk zhlédl byť i jen desetinu, k tomu jestliže je omezen třemi dny víkendu, nemůže pomýšlet na větší záběr. Proto jsem byl rád, když jsme stihli shlédnout šest snímků. Všechny byly originální a až na ten poslední, bych je mohl vidět znovu a proto je mohu doporučit.

1.Synekdocha, New York

http://www.youtube.com/watch?v=vj61ZA_p-n4&feature=player_embedded

Hned na prvním filmu se nám přihodila nemilá věc, nechápu, jak si někdo může do kina přijít pozdě, takové lidi bych nechal čekat venku, sám jsem se ale dostal do podobné situace a byl jsem rád, že mne pustili. Hned ze začátku jsem ale začal mít pocit, jestli jsme tu správně. Film totiž začínal velice rozvážně, dalo by se říci, jako snímek do hlavního vysílacího času v běžné televizi. Ve chvíli, kdy si jedna z hlavních představitelek vybírá dům a jako mínus zmiňuje: "Ale vždyť tu hoří!?" A makléřka ji odvětí: "Chápu, je těžké vybrat si způsob smrti," jsem zjistil, že jsme tu spávně. Mimochodem ten dům hoří ve filmu ještě po sedmnácti letech, takže žádné obavy.
V popisu filmu je: Režijní debut scénáristického šílence Charlieho Kaufmana. A šílené to opravdu je. Hlavní hrdina, divadelní režisér, má spousty problémů opouští jej žena s dítětem, vidí, jak stárne, a trpí spoustou nemocí. Dostává finanční grand na svoji další hru, má v plánu udělat hru o svém životě, a tak tu najednou začnou vznikat dva světy, ten reálný a ten divadelní, začnou se různě proplétat, až do krajnosti takže není jasné, co právě sledujeme. Dvojník reziséra spáchá sebevraždu, kterou sám režisér nebyl schopen dotáhnout do konce, a tak režisérovu roli převezme herečka, která jej později nahradí v režisérské židli a režisér sám hraje nakonec sám sebe. Vyznění filmu? Všichni jsme originál, nikdo tu není pouze za někoho. Šílené, ale výborné a dotažené do úplného konce.

2.Občan Havel přikuluje


I zde jsem měl malinko obavy, jestli se nejedná pouze o snímek, který bude těžit z úspěchu dokumentu Občan Havel. Bál jsem se zbytečně. Snímek zachycuje vznik nahrávky divadelní aktovky Audience od Václava Havla a rozhovory s pamětníky přibližuje tehdejší situaci. Havel se tehdy dostal do zaměstnání v Trutnovském pivovaře, kde přepravovali sudy. Jistý protest vůči tomuto postavení projevoval tím, že do zaměstnání jezdil v mercedesu, který ale nemohl parkovat v areálu pivovaru, ale za branami. Je zajímavé slyšet od tehdejších dělníků, ředitelů i estébáků, jak na tehdejší dobu vzpomínají. Každopádně Havel byl a je osobnost. Také vřele doporučuji.

3.Buena Vista Social Club

http://www.youtube.com/watch?v=6JEdf7XsV5g&feature=related

Zatímco u předešlých snímků jsem nevěděl do čeho jdu, v případě Buena Vista jsme vsadili na jistotu. Jedná se o hudební dokument, který zachytil bývalé hudebníky z dnes již neexistujícího havanského klubu na Kubě. Tito hudebníci, kterým je v dokumentu již přes osmdesát let, se dali dohromady, natočili společně desku a vystoupili na několika koncertech. K vrcholům patřil koncert v New Yorku. Dokument sleduje jejich osudy a hlavně se snaží zachytit jejich charismatické osobnosti, z nichž i v takovém věku sálá energie. Lahoda pro oči i uši.

4.Studený oběd

http://www.youtube.com/watch?v=QmFcu_lRfJs

Tak tenhle snímek bych pro lepší pochopení musel vidět znovu, každopádně za celý film jsem se ani jednou nepodíval na hodinky, uteklo to velice rychle. Film byl složený z jednotlivých epizod obyčejných lidí. Příběh začíná tím, že jednomu přiteplenému mladíkovi, který bydlí v laciném podnájmu a nemá na činži, pták posere vestu. Protože nemá vlastní pračku, vleze k sousedům do sklepa, aby si ji tam vypral a potom si uvědomí, že v kapsách má své poslední peníze. Aby zastavil pračku, vytrhne pojistky. Je vyhnán správcem domu, který musí volat opraváře. Při nahození pojistek, zabijou jednoho souseda, který se zrovna šťoural v zásuvce. Tento soused žil se svojí dcerou bez kontaktu s civilizací a ve sterilním prostředí. Po smrti otce si musí sbalit kufry a vyjít do světa, který ji připadá nepřátelský. Ale nakonec své místo najde.

5.Preludium

http://www.youtube.com/watch?v=jrIGBw89zok&feature=player_embedded

Naprosto jedinečný film odehrávající se celý v jednom záběru. Takže když se zkazil záběr, mohl se film točit znovu. Dohromady to prý takhle točili pětkrát. Ty předchozí záběry skončili konfliktem s bezdomovci nebo s taxikářem. Příběh se odehrává v podvečer v kodaňských ulicích, kde se prolínají osudy několika osob. Hlavní hrdinka filmu Ruth hledá Milovana, který záhadně zmizel. Eva opouští svého manžela Larse, který vede meditační kurzy. Vše do poslední minuty naplánováno, a přesto vše mělo otevřený konec. Na konci filmu přišli na otázky diváků odpovědět režisér Johan Melin a hlavní herečka Anna Fabricius. Podle nich se vše mělo odehrávat v klidných ulicích, ale náhoda tomu chtěla, že zrovna ten den vyhrál Irák mistrovství ve fotbale, a tak probíhají v ulicích bujaré oslavy jako kulisy celého příběhu. Kameraman se přepravoval na skateboardu a režisér jezdil na kole. Výborný snímek, který si zaslouží pozornost!

6.Za všechno může láska

http://www.youtube.com/watch?v=suiHxcNFeD8&feature=player_embedded

Jediný film který jsem opravdu nepochopil. Proto jsem se těšil na ohlášenou diskuzi s režisérem, doufal jsem, že se ho někdo odvážně zeptá, o čem ten film vlastně byl nebo co tím chtěl dívákům říci. Možná snad že je na světě málo lásky, protože se to celé odehrává v blízké budoucnosti v New Yorku, který je plný nevysvětlitelných úmrtí kvůli srdci. Že jako by jim chyběla láska. Dva hlavní hrdinové spolu řeší rozvodové řízení, ona je slavná krasobruslařka a chce s tím skončit, proto si její lidé pořizují náhrady v podobě očíslovaných holek. Se svým manželem utíkají kamsi do Polska, aby tam vystoupili ve sněhové krajině a společně umrzli. Do toho nakonec ti létající Ugaňdané, přivázaní provazy. Opravdu úlet, na tenhle film nechoďte. A režisér Thomas Vinterberg asi věděl, proč si šel raději prohlédnout jarní Prahu, než aby nám vysvětloval, co tím myslel.

Febiofest je již několik let unikátní přehlídkou velice zajímavých snímků, a už jen uvedení na Febiofestu vypovídá o hodnotě filmu. Proto jsem rád, že se to potvrdilo i letos, alespoň u filmů, které jsme viděli. Celková atmosféra s hudebním doprovodným programem potom pouze dotvrdí, že se vyplatí na festival zavítat i příští rok.

Žádné komentáře:

Okomentovat